SERVICIIRestructurarea obligațiilor bugetare

O.G. 6/2019

Restructurarea obligațiilor bugetare

O.G. 6/2019 este o oportunitate prin care o companie se poate redresa printr-un plan de reorganizare a datoriilor bugetare.
O.G. 6/2019 face posibilă ștergerea dobânzilor și penalităților și eșalonarea datoriilor principale către ANAF. În anumite condiții, se poate reduce până la 50% din datoria de bază.

Detalii

În ce constă?

Restructurarea obligațiilor bugetare restante la 31.12.2020 și neachitate până la data eliberării CAF (certificat de atestare fiscală eliberat de ANAF după depunerea notificării privind intenția de a beneficia de restructurare), ce poate consta în una sau mai multe dintre măsurile de mai jos :

  • Anularea a până la 50% din obligațiile principale restante
  • Anularea obligațiilor accesorii restante
  • Eșalonarea obligațiilor rămase de achitat pe o perioadă de maxim 7 ani
  • Conversia în acțiuni obligațiilor principale
  • Stingerea obligațiilor prin dare în plată
Cine poate aplica?

Orice contribuabil, cu excepția instituțiilor publice și unităților administrativ-teritoriale!

Contribuabilii care sunt în insolvență pot aplica pentru OG 6/2019 dacă ies din procedura insolvenței până la data emiterii deciziei de aprobare a cererii de restructurare.

Ce condiții trebuie îndeplinite?

Pentru a putea beneficia de OG 6/2019 aplicantul trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

  1. să nu îndeplinească condițiile pentru a beneficia de eșalonarea la plată reglementată de Codul de procedură fiscală;
  2. să prezinte un plan de restructurare și un test al creditorului privat prudent, întocmite de un expert independent;
  3. să nu se afle în procedura insolvenței potrivit legii la data emiterii deciziei de aprobare a restructurării obligațiilor bugetare.
  4. să nu fi fost dizolvat, potrivit prevederilor legale în vigoare
  5. să fie îndeplinite obligațiile declarative, potrivit vectorului fiscal, la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
  6. să îndeplinească testul creditorului privat prudent.
Până când și cum se aplică?

Pas. 1 Depunere NOTIFICARE privind intenția de a beneficia de restructurare

◦Termen: 31 martie 2021. = termen de decădere!!!

Observatie! Notificarea poate fi retrasă oricând, putând fi depusă o nouă notificare, dar respectând termenul de 31.03.2021

Pas. 2 ANAF eliberează CAF (certificatul de atestare fiscală) în care înscrie obligațiile posibil de restructurat

◦Termen: 5 zile lucrătoare de la depunerea notificării

 Pas. 3 Întocmire plan de restructurare și test creditor privat prudent (TCPP)

◦Termen: până la depunerea cererii de restructurare

Pas. 4 Se achită:

◦obligațiile bugetare scadente în perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2021 și data depunerii solicitării de restructurare

◦obligațiile bugetare principale și accesorii reprezentând ajutor de stat de recuperat înscrise în CAF

◦obligațiile bugetare stabilite de alte organe decât organele fiscale, precum și amenzile de orice fel, transmise spre recuperare organelor fiscale între data eliberării CAF și data depunerii cererii de restructurare,

◦Un procent din obligațiile bugetare principale, dacă se solicită anularea acestora astfel:

Procent ce trebuie achitat Procent ce poate fi anulat
5% Maxim 30%
10% Între 30% – 40%
15% Între 40% – 50%

◦Termen: până la depunerea cererii de restructurare

Pas. 5 Aprobare Plan de restructurare de AGA

◦Termen: până la depunerea cererii de restrcuturare

Pas. 6 Depunere CERERE DE RESTRUCTURARE + Plan restructurare + TCPP

◦Termen: 30 iunie 2021

Pas. 7 ANAF verifică:

◦a) dacă debitorul se află în dificultate generată de lipsa de disponibilități bănești și are capacitatea financiară de plată pentru a beneficia de eșalonarea la plată potrivit Codului de procedură fiscală;

◦b) dacă planul de restructurare conține elementele obligatorii și dacă este aprobat;

◦c) dacă măsurile de restructurare a obligațiilor bugetare respectă condițiile prevăzute de lege;

◦d) existența măsurilor de restructurare care asigură restabilirea viabilității debitorului și îndeplinirea testului creditorului privat prudent.

◦Termen: 30 de zile de la depunerea cererii

Pas. 8 ANAF soluționează cererea de restructurare:

◦Dacă ANAF constată că se poate beneficia de eșalonare, se respinge cererea de restructurare și se emite decizia de eșalonare;

◦Dacă ANAF constată că se îndeplinesc condițiile, aprobă restructurarea și emite:

◦Decizie de restructurare

◦Decizie de amânare la plată a tuturor accesoriilor

◦Decizie de amânare la plată a principalului propus a fi anulat

◦Decizie pentru principalul rămas a fi achitat pe perioada de restructurare

◦Dacă ANAF constată că NU se îndeplinesc condițiile privind eleentele obligatorii ale planului de restructurare sau aprobarea lui, solicită corecții în 30 de zile și reanalizează după corecție

◦Dacă ANAF constată că NU se îndeplinește vreuna din condițiile privind: să nu fie în insolvență/să nu fie dizolvat/să aibă toate declarațiile depuse/să treacă TCPP, respinge cerearea de restructurare. ANAF va solicita insolvența contribuabilului dacă nu se achită sumele în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de resspingere!

Termen: 30 de zile de la depunerea cereri

Pas. 9 Derularea planului de restructurare:

◦ANAF trebuie instiintat cu privire la data/ora AGA/CA + documente. Nerespectarea acestei obligatii poate conduce la pierderea inlesnirii la plata!

◦Expertul independent si ANAF trebuie informați cu privire la întârzierile în implementarea planului de restructurare. Nerespectarea acestei obligatii poate conduce la pierderea inlesnirii la plata!

◦Pot aparea ajustari ale acestuia si se pot face plati anticipate

Pas. 10 Finalizarea planului de restructurare:

◦Dacă se finalizează cu succes, după finalizare se anulează sumele solicitate (max 50% din principal + accesoriile)

◦Dacă eșuează, se repun toate sumele și nu se anulează nimic + se solicită insolvența dacă sumele nu se achită în 90 de zile de la comunicarea deciziei de eșuare a planului

CONTACTUnul din consultanții noștri vă va răspunde în cel mai scurt timp.

Formular de contact